زبان آموزان باید بدانند مدرسه تنها جایی نیست که می‌توان در آنجا به تحصیل دانش پرداخت، و مقدار زمانی که بیرون از مدرسه برای تحصیل دانش صرف می‌کنید، تاثیر مستقیم بر نتیجه کار شما دارد. اگر نظر من را بخواهید، باید بگویم که من زبان انگلیسی را بیشتر به طور خود آموز  یاد گرفتم تا با شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی.

اما چطور یک فرد می‌تواند به درستی و به شکل خودآموز انگلیسی یاد گرفته و آن را تقویت کند؟

ساده است. در واقع به دو روش می‌توان زبان آموخت. می‌توان به شکل فعال و با مطالعه دقیق زبان یاد گرفت؛ مثل یادگیری زبان در مدرسه. یا به شکل مفعولی (Passive) و به شکل نتیجه‌ی یک عمل دیگر، برای مثال گوش دادن به موسیقی، تماشای برنامه‌های تلویزیونی و غیره.

با انجام کار‌های روزانه‌ای چون مکالمه در محل کار، پوشیدن لباس، آشپزی، تمیزکاری، ورزش و غیره، در کمترین زمان میتوانید سطح زبان خود را تقویت کنید. روش‌ها و ترفند‌های سریع، تمیز و بدون استرسی وجود دارد که فقط با روزانه 20 دقیقه تمرین، مهارت‌های انگلیسی شما را تقویت می‌کند.


اولین و مهم‌ترین

به هر آنچه یاد‌می‌گیرید دقت کنید. قبل از انجام هر یک از روش‌های یادگیری زبان در ۲۰ دقیقه، هر زبان آموز باید آگاه باشد که حفظ مسیر پیشرفت‌اش بالاتر از همه روش‌هاست و در اصل با حفظ این روند نیمی از مسیر را رفته است. قبلا درباره راههای یادگیری لغات صحبت کردیم، و فکر می‌کنم که هر زبان آموزی باید یکی از این دفترچه‌ها را داشته باشد. با این حال، بیایید خود را فقط به واژگان محدود کنید.
آنچه می‌توانید انجام دهید همراه داشتن دفترچه یادداشت حین یادگیری زبان است. همیشه به دانش ‌آموزانم توصیه می‌کنم که از یک دفترچه در دو بخش استفاده کنند: دستور زبان و واژگان، تا بتوانند نکاتی درباره واژگان، مثلا واژگان جدید، مثال‌هایی از واژگان در متن و غیره را از ابتدا تا وسط دفترچه بنویسند.

سپس، نکاتی درباره دستور‌زبان در دفترچه یادداشت کنند مثلا، قواعد زمانی، کاربرد آنها، نمونه های جمله ای و غیره را از وسط تا پایان دفترچه یا بر عکس اضافه کنند.

احتمالا مفید‌ترین نکته درباره دفترچه‌ای این چنین این است که بتوانید آن را همراه خود داشته باشید و وقتی موردی را فراموش کردید از آن استفاده کنید .

حالا بیایید این روشها را معرفی کنیم….


کتاب بخوانید

۲۰ دقیقه مطالعه در روز چه کتاب، چه مجله یا روزنامه به زبان انگلیسی، برای زبان آموز می‌تواند بسیار مفید باشد. علاوه براین، مطالعه برای سلامتی نیز مفید است. همچنین برای بسیاری از زبان آموزان، خواندن کتاب در مقایسه با دیگر الزامات، کار چندان سخت و دشواری نیست.

با توجه به پیشرفت زبان، اثرات مثبت مطالعه‌ی روزانه در جنبه‌های مختلف زبان دیده می‌شود. از آنجایی که زبان آموز خودش مشخص می‌کند که چه چیزی را بخواند، به جای اینکه متنی به او از سوی معلم دیکته شود، درک کلی مهارت خواندن افزایش پیدا می‌کند و مفاهیم پیرامون به خوبی یاد گرفته می‌شوند. علاوه بر این، خواندن یک متن مناسب، تاثیری زیادی در فراگیری واژگان دارد، و اگر زبان آموز متن را با صدای بلند بخواند، سرعت خوانش و همچنین تلفظ او نیز تقویت می‌شود.


مطالعه فرهنگ لغت (دیکشنری)

بهترین روشی که من همیشه برای بهبود زبان انگلیسی به کار می‌برم، یک رویکرد غیر‌سنتی برای یادگیری زبان است. در‌واقع اکثر اوقات به من گفته می‌شود که این کار احمقانه است. استفاده از این روش به روزهایی بر‌میگردد که من در کالج بودم، و این روش برای من بسیار کاربردی بود. و این همان دلیلی است که من این روش را به همه پیشنهاد می‌کنم، چرا که اثرات این روش را دیده‌ام.

وقتی قصد بهبود زبان انگلیسی خود را دارم، دیکشنری را باز کرده و مطالعه می‌کنم. انگشتم را روی صفحات دیکشنری می‌کشم و هرجا واژه‌ی جالبی می‌یابم، آن را حفظ می‌کنم و معنی‌، مترادف‌ها،کاربرد‌ها و موارد دیگر را مطالعه می‌کنم. می‌دانم کمی عجیب به نظر می‌رسد.

به من اعتماد کنید، به نظرم این بهترین روش برای یادگیری واژگان جدید برای یک زبان آموز است. علاوه بر این با داشتن انگیزه‌ی استفاده از واژگان و عبارات جدید در مکالمات یا نوشتار روزانه، معانی آنها را بهتر به ذهن می‌سپاریم، به راحتی واژگان را از یاد نمی بریم و فرصت‌های زیادی برای یادگیری واژگان جدید فراهم می‌کنیم.

این روش را امتحان کنید، نا امید نمی‌شوید.


به طور گسترده از برنامه‌های نرم‌افزاری (اپلیکیشن) آموزش زبان استفاده کنید

این روش احتمالا به صرفه‌ترین روش از نظر زمانی در این فهرست است. در هر زمان،مکان یا با هر وسیله‌ای می‌توان از این روش استفاده کرد و لزومی ندارد ۲۰ دقیقه به یکباره صرف این موضوع کنید. می‌توانید به راحتی هر زمانی از این روش استفاده کرده و سپس استراحت کنید، در اتوبوس هنگام رفتن به مدرسه، قبل از خواب و غیره.

علاوه بر فرصت‌های بی‌شماری که برای بهبود زبان انگلیسی شما وجود دارد، تنوع زیادی در اپ‌های آموزش زبان وجود دارد که می‌توانید مناسبترین آنها را انتخاب کنید. بیشتر آنها بر اساس واژگان هستند ولی موارد بسیاری هم‌ وجود دارد که متفاوت و جالب هستند، خبر خوب این است این است که اغلب این اپ‌ها رایگان هستند.

برخی از بهترین اپ‌های اموزش زبان از نظر من  Duolingo, Memrise و QuizUp هستند. پیشنهاد می‌کنم آنها را فورا دانلود کنید و یک روز را هم برای تمرین از دست ندهید.


به پادکست‌ها گوش کنید

بخاطر محبوب نبودن استفاده از پادکست‌ها، این روش مهجورترین روش موجود در این فهرست است؛ روشی که می‌توانید به طور گسترده و جامعی از آن به عنوان یک ابزار برای یادگیری زبان استفاده کنید. مهم تر اینکه این روش زحمتی ندارد و به راحتی می‌توانید آن را انجام دهید وقتی سر کار یا در مدرسه هستید، می دوید، غذا درست می کنید، برای رفتن به جایی آماده می‌شوید و غیره.

هر روز هنگام کارهای روزانه این فایل‌ها را پلی کرده و گوش کنید. اگر بتوانید ۲۰ دقیقه کامل این کار را انجام دهید، تاثیر آن بهتر است. لازم به گفتن نیست ولی پادکست‌های آموزشی مزیت‌های بسیاری برای مهارت‌های شنیداری و درک مطلب دارند.

در واقع اغلب پادکست‌های آموزشی بر جنبه‌های خاص زبان انگلیسی تمرکز دارند که در نتیجه می‌توانید بر مجموعه‌ای از مهارت‌های خاص‌تان که در مقایسه با دیگر مهارت‌ها، در آنها ضعیف هستید، تمرکز کنید. مثلا تقویت تلفظ در برابر آموختن یک نکته گرامری.


از YouTube برای آموزش استفاده کنید

به جای صرف ساعت‌های بی‌شمار در روزبرای تماشای ویدیو‌ها یا گوش دادن موسیقی‌هایی که متوجه آن نمی‌شوید چرا فقط ۲۰ دقیقه برای تقویت زبان صرف نمی‌کنید؟ از آنجایی که یوتیوب امروزه به طور فراگیری استفاده می‌شود، واضح و مبرهن است که زبان آموزان می‌توانند از آن به عنوان ابزار مهمی در فرآیند یادگیری استفاده کنند.

می‌توان برای گوش دادن به موسیقی با رویکردی متفاوت، و کسب مزیت‌های بیشمار دیگری در زمینه آموزش زبان، مخصوصا گسترش دایره واژگان و تلفظ، از این ابزار سود برد.

علاوه براین بسیاری از سخنرانی های آموزشی TED هم در کانال های آموزش زبان یوتویوب وجود دارد. فقط ۲۰ دقیقه در روز تمرین زبان در کانال یوتیوب بسیار مفید خواهد بود. همچنین می‌توانید از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید.

شما می‌توانید با علم به تکنیک‌های نگاه کردن فیلم، از فیلم‌های سینمایی و شوهای تلویزیونی به نفع خود برای یادگیری زبان استفاده کنید.


مرور، مرور، مرور…

احتمالا مهم ترین موضوع برای موفقیت در هر یک از روشهای بالا؛ پشتکار است، چیزی که یک زبان آموز نمی تواند آن را نداشته باشد.

بگذارید به این شکل بگویم: ۲۰ دقیقه زمان در هر روز در کل یک عدد بهینه برای رسیدن به نتایج بهتر در یادگیری است. با این وجود این عدد ممکن است برای برخی زبان آموزان، بسته به سطح زبان آنها، ۵،۱۰ یا حتی ۳۰ دقیقه باشد.

تنها وظیفه‌ی شما : همیشه سعی کنید بهتر باشید، آگاهی خود را به روشهای مختلف تقویت کنید و مسیر پیشرفت خود را ادامه دهید. مهم‌تر از همه این است که هر آنچه در روز یادگرفته اید را مرور کنید.

همچنین می‌توانید روش‌های مختلف را در صورت لزوم به کار ببرید. فقط برای هر روشی که به کار می‌برید وقت کافی بگذارید. یادداشت هایتان را در هر روز قبل از یادگرفتن مطلب جدید مرور کنید. به زمان توجه کنید و نگذارید از دستتان خارج شود.

نکته: مهم نیست چقدر یادگیری زبان در روز برای شما طول بکشد، هر روز باید زمان خاصی را به آن اختصاص دهید.

اگر از هر یک از این روش‌های سریع بالا استفاده کنید، موفقیت شما بدون توجه به سطحی که در آن قرار دارید، تضمین شده است.

مایلم بگویم که امیدوارم ۲۰ دقیقه یادگیری زبان انگلیسی به صورت روزانه برای شما مفید‌تر باشد. فقط به خاطر داشته باشید که از وقت به درستی استفاده کنید، پشتکار داشته باشید.